(PR-samarbeid/annonse) I mars kan du se de fantastiske akvarell-maleriene til Fredrikstad-kunstner Lars Ole Klavestad (50) på Galleri Soli Brug i Sarpsborg.

Se film fra vårt møte med Klavestad nederst i saken!

Det er vanskelig å beskrive en mann som Lars Ole Klavestad med få ord. Allsidigheten selv, er kanskje den mest dekkende betegnelsen. Han er bosatt ved Gamlebyen i Fredrikstad der han driver Galleri Klavestad i det som en gang var arbeidsstedet til den kjente Fredrikstad-kunstneren Herman Hebler.

Klavestad har malt profesjonelt i over 20 år. Utstillingen på Soli Brug er hans til nå største utstilling. Maleriene vises i to av husene på bruget. I de øvrige lokalene kan man se arbeider av Kjell Aukrust og avistegner Fredrik Stabel. Alle tre er besøket vel verdt – for dette er unike arbeider på hvert sitt plan. Til felles har kunstnerne den imponerende streken.

Med jubileumsutstillingen på Soli Brug i anledning hans 50-årsjubileum, når Klavestad nye høyder i karrieren. For maken til akvarellmalerier skal du lete lenge etter!


Særegen akvarell-teknikk
De fleste tenker på duse farger samt svake og lette, lyse motiver når de hører snakk om akvarellmalerier. Klavestads bilder er så fjernt fra dette som du kan tenke deg. Fargene er sterke og maleriene spekket med detaljer. Motivene er lekne og titlene gjennomtenkte.

Bildene viser underlige figurer, ikke så ulike oss mennesker. Fugler og dyr. Trær, natur og blomster. Alt er malt på frihånd med en slik presisjon at det er vanskelig å forstå hvordan han i det hele tatt har klart å lage slike bilder.
– Med årene har jeg utarbeidet en helt egen teknikk, forklarer Klavestad.
– Jeg kjenner ingen andre som maler akvarell på denne måten. Det handler om å tegne opp vannlinjer før du tilfører maling. Noen ganger må jeg være så kjapp at jeg sitter med hårføner i den ene hånden og penselen i den andre, slik at malingen ikke renner utover, forteller han.

En hektisk tid
Skissene og ideene til maleriene som stilles ut på Soli Brug nå har blitt til gjennom de siste to årene, men så godt som samtlige av arbeidene er malt og ferdigstilt på nyåret.
– Det har vært en hektisk vinter. Jeg har malt veldig mye de siste månedene og ukene. Det siste bildet, som også er et av de største og mest avanserte på hele utstillingen, ble ferdig for bare noen dager siden, ler Klavestad og blinker med øynene mens han smiler et varmt og hjertelig smil.


Allsidigheten selv
Klavestad er ikke bare kunstner, men også forfatter. Dessuten er han utdannet landskapsarkitekt! Han har gitt ut et 20-talls bøker av ulike sjangre, både alene og sammen med gode forfatterkollegaer. Lokal bygdehistorie er grundig dokumentert i et titalls, tykke bind.

Men først og fremst er han maler. I arbeidene hans kan vi tydelig se at de ulike rollene og interessefeltene smelter sammen når pensel møter papir. Mennesker, symboler, natur og landskap forenes.

Maleriet «Alle på plass» er inspirert av gjenåpningen etter korona-nedstengingen.


Finner helleristninger
Klavestad vokste opp i Borge i Fredrikstad like i nærheten av det kjente Hunnfeltet – ett av de best bevarte gravfeltene i Østfold. Her lekte han som barn mellom steinsetningene og fortidsminnene. Det var også her den store interessen for oldtidsminner startet.

De senere år har Klavestad sammen med to dedikerte kamerater, gjort sport i det å oppdage nye og ukjente helleristninger i Østfold. Selv har han gjort funn av helleristningsfelt helt siden 10-årsalderen og han er faktisk en av personene i verden som kan skilte med å ha oppdaget flest nye helleristningsfelt!

Til nå har han og kameratene funnet flere hundre helleristningsfelt rundt omkring i Østfold. Funnene gjør han på natten når han lyser med et spesielt lys over fjellet. I en spesiell vinkel klarer han å se mønstre, ringer og figurer. Det er både imponerende og fascinerende å vite at det ligger noe ukjent og uoppdaget rundt oss i terrenget, noe det bare trenger tålmodighet og interesse for å finne.

(Alle foto: Lars Ole Klavestad)

Nylig sendte New York Times en fotograf og journalist som fulgte med helleristningsjegerne til langt på natt for å dokumentere deres søk etter nye helleristninger. Resultatet ble en stor reportasje i avisen. Du kan lese artikkelen her. (Betalingsmur)

– De siste ukene har det ringt journalister fra fjern og nær, men jeg har ikke hatt tid til å gjøre en masse intervjuer. Det får holde med det ene, ler Klavestad igjen. For det ble en del oppstyr etter den artikkelen.
– Jeg har faktisk brukt nesten en uke bare på å besvare henvendelser og takke nei til alle, smiler Klavestad.

For den siste tiden har Klavestad vært inne i en sone. Male-sonen. Når han først går inn i en sone, arbeider han intenst og iherdig frem til prosjektet er ferdig. Denne selvdisiplinen og harde jobbingen har resultert i at han har gitt ut et 20-talls bøker. I tillegg tar han på seg ulike oppdrag som landskapsarkitekt. Disse ulike «hattene» forenes når akvarell-malingen møter arket.

Mange av figurene på bildene gir helt klare assosiasjoner til helleristninger. Og kanskje er det også det han er. En slags vårt tids hellerister som skaper figurer ved hjelp av vakre, sterke farger, papir og vann.

For på samme måte som når man studerer et helleristningsfelt og figurene og bildene der, får også Klavestads bilder oss til å reflektere over akkurat de samme spørsmålene.

Hvem er disse skapningene? Hva gjør de? Hvor er de på vei? Hvilke relasjoner har de til hverandre? Og hva tenker de egentlig om dette allsidige, merkelige, snurrealistiske livet…?