Indie-bandet fra Fredrikstad er aktuelle med EP-en Nouvelle Noveau.

Elisabeth Thorsen og Christoffer Schou, to av de tre medlemmene i Remington Super 60, stiller til intervju via Facetime på hver sin mobiltelefon. Hun fra arbeidsverkstedet på Hylla ved Hydrogenfabrikken i Fredrikstad. Han fra hjemmekontoret på Kråkerøy.

Det var Schou som i sin tid startet Remington Super 60 på slutten av 90-tallet. Den gang med en annen vokalist. Senere kom Elisabeth Thorsen med på laget og det ble starten på et langt og frodig musikalsk samarbeid. Bandets tredje medlem er Magnus Abelsen. Sammen har de tre fartstid fra lokale band som Doopy, Navigators, Musique Le Pop og Frode Fivel.

Langvarig samarbeid

De nye låtene på EPen er behagelige, lette og rolige poplåter med et drømmende og særegent preg – mye takket være Schous fascinasjon av gamle keyboard fra 80-tallet. Dette gir låtene en uvanlig retro-orgel-sound. Etterhvert som låtene bygger seg opp og det legges til flerstemt, nydelige vokal blir resultatet noe helt for seg selv. I en tid der popmusikken har en tendens til å bli stadig likere og med de samme virkemidlene, klarer Remington Super 60 å holde på sin helt unike sound. Det er spennende!

Schou forteller at det er seks nye låter og en bortglemt låt på den nye EPen som ble sluppet 19. mars. Å spille inn under en kronapandemi, har for han vært uproblematisk.

– Faktisk vil jeg si at jeg dette året har fått ekstra god tid til å sette meg ned med musikken. Jeg har blitt mer kritisk og nøye til sluttresultatet enn jeg har vært tidligere, forteller han.

Her er link til den nye EPen:

Keyboard fra 80-tallet

Schou er låtskriver, spiller keyboard og er ansvarlig for selve produksjonen gjennom selskapet Cafe Superstar Recordings. De siste årene har han bidratt med musikk på flere norske reklamefilmer. Nå jobber han som arrangementskoordinator for Litteraturhuset i Fredrikstad.

– Innspillingene foregår hovedsakelig hjemme i stua mi. Her sitter jeg omringet av gitarer, basser og en enormt stor samling av Casio/Yamaha Keyboard fra 80-tallet. Jeg samler på dem. Det er disse keyboardene som skaper det spesielle soundet til Remington Super 60, forteller han.

Fikk treårig kunstnerstipend

Elisabeth Thorsen viser frem den nyeste sko-kreasjonen hun arbeider med. Vokalisten i Remington Super 60 er utdannet skomaker og lager de mest fantastiske kunst-sko. Nylig fikk hun tildelt et treårig arbeidsstipend som kunstner – noe de fleste kunstnere drømmer om, men som de færreste er så heldige å få.

– Jeg kunne nesten ikke helt tro på det. Jeg har søkt på dette stipendet i mange år uten å få det, så det var utrolig at det var min tur denne gangen.. Det er en kjempestor tillit til meg som kunstner og det betyr at jeg i fremtiden vil få tid til å sette meg inn i håndverksteknikker og tid til å fordype meg i faget, i prosjekter og i utstillinger jeg har planlagt fremover, forteller Thorsen.

Hun holder for tiden på med et tverrfaglig prosjekt der hun jobber med å lage sko som instrumenter.

– Tanken er at man skal kunne spille musikk med beina. Da skal jeg lage både analoge og digitale varianter og det hele skal vises på «Lyse Netter» i Moss neste år som verk og i en performance, forteller hun.

I disse dager er Thorsen travelt opptatt med å ferdigstille en vindusutstilling som åpner 7. april på Oslo bussterminal.


– Disse utstillingene styres av NITJA. Den er en koronavennlig utstilling og blir en blanding av flere prosjekter. I fremtiden gleder jeg meg også til å ha litt tid til jobbe med et spennende prosjekt som heter Elak Bingo – en blanding av kunst, performance og musikk sammen med venninnen min, Ann Kristin Olsen, forteller Thorsen.