(PR-samarbeid / annonse) På Galleri Soli Brug i Sarpsborg stiller kunstnerne Elisabeth Werp og Henrik Placht ut side om side med deres kunstneriske forbilde – mesteren Kai Fjell.
Vi møter gallerist Ole Dørje et par dager før utstillingsåpningen, og som vanlig yrer det av liv og mennesker på det koselige Sarpsborg-galleriet. I restauranten forberedes det til storinnrykk av folk i helgen, sønnene Simen og Jacob haster mellom småbarn og rammeverksted og roper i forbifarten «Det er litt hektisk nå!» og i det største galleribygget står Ole Dørje møysommelig opptatt med å montere mesteren Kai Fjell på de grove tømmerveggene. Kjente verk som «Bruden» og «Pikehode» stråler mot oss. De er bare to av masse flotte Kai Fjell-verk som galleriet har for salg.
(Se film fra utstillingen og intervju med Ole Dørje nederst i artikkelen)
Ole Dørje forteller ivrig om kunstnerne Henrik Placht og Elisabeth Werp som begge er store navn innen norsk samtidskunst. Han beskriver de to og Kai Fjell som tre giganter innen norsk kunst.
– Og det som er så interessant med å samle disse tre kunstnerne til en felles utstilling er vissheten om at begge har vært inspirert av Kai Fjell, men så har de utviklet så totalt ulike kunstnerskap, sier Dørje.

Kai Fjell
Kvinnen er sentral som motiv i Kai Fjells kunstnerskap. Kvinnen som skaper liv og som viser ømhet og omsorg.
– Det som kjennetegner Kai Fjell mest og som er hans mest gjenkjennelige uttrykk i kunsten er hvordan han er så tydelig med den tykke streken. Den sorte, tykke streken som ofte markerer ansiktene på kvinnene som var så viktige for han. Det er ofte hans kone Ingeborg som går igjen på motivene. Han har laget noen fantastiske, store malerier som har blitt stående som ikoner innen norsk kunst, sier Dørje.
Kai Fjell jobbet hovedsakelig med oljemalerier, men også med tegning, akvarell, grafikk med mer. Fjell er kjent for blant annet å ha utført monumental-arbeider i Regjeringsbygget, i Bakkehaugen kirke, i Skogbruksmuseet i Elverum og på Oslo Lufthavn på Fornebu.
Fjell hadde sin debututstilling i 1932, men slo for alvor igjennom med utstillingen i Kunstnernes Hus i 1937. Da var han 30 år gammel. Fjell var aktiv kunstner helt frem til sin død i 1989.
I 1976 ble Kai Fjell utnevnt til Kommandør av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden.

Ole Dørje med det kjente maleriet «Pikehode» av Kai Fjell.
– Kai Fjell er en av de største norske kunstnerne gjennom tidene. Han er også veldig attraktiv blant kunstsamlere. Fjell er en bauta innen norsk kunst. Han var banebrytende, fastslår Ole Dørje og trekker frem hvordan Fjell klarte å kombinere norske tradisjoner med sin moderne, egenartede form og koloritt.

Robert Stoltenberg er en god venn av kunstner Elisabeth Werp og sto for åpningen av utstillingen på Soli Brug søndag 2. mars.



Elisabeth Werp
Elisabeth Werp er utdannet ved Statens Kunst- og Håndverksskole. Hun har eksperimentert i det uendelige for å komme frem til den umiskjennelige stilen som preger bildene hennes. De store maleriene har en særegen krakelert overflate der overflaten har gått igjennom prosess på prosess med behandling av ulike typer materialer. En tilsynelatende røff behandling – for å få det uttrykket som kunstneren ønsker.
Å se på maleriene hennes er som å se inn i en uklar drøm der det abstrakte glir over i det figurative. I hvert enkelt bilde kan du drømme deg bort og lage din egen historie. Eller kanskje får bildene deg til å reflektere over hendelser i ditt eget liv?
Når man betrakter bildene til Werp blir man tydelig truffet av en følelse av melankoli. Det føles som om du har funnet et vindu og kan se inn i en tapt og forlatt verden. Du står i et falleferdig hus fullt av minner..
Dersom man tar seg tid og ikke haster forbi utstillingen, men blir stående å se. Virkelig se. Lar seg trekke inn i bildet. Inn i motivet. Da vekker maleriene til Werp virkelig store følelser i deg. Følelser som sorg, savn og ensomhet. De vekker til live minner om noe som engang var, men som er borte. Og man blir litt trist. Men i bildene er det også tydelige tegn på håp, tro og drømmer. At det kommer en ny dag med nye muligheter. Du ser det i symbolene. I lyset som skinner på personen i bildet. På veien som leder frem til nye steder. På de spirende rosebuskene og de hvite duene som symboliserer fred.
Werp hadde sin første separatutstilling ved Unge Kunstneres Samfund i 1991. Hun har senere stilt ut i Kunstnerforbundet, på Høstutstillingen, Henie Onstad Kunstsenter, Blaafarveværket og Stenersenmuseet samt ved en lag rekke land i utlandet. Sommeren 2022 var hun en av «12 giganter» på Hadeland Glassverk.


Henrik Placht
Henrik Placht har utdannelse fra Vestlandets kunstakademi i Bergen og fra Kunstakademiet i Berlin. Han er innkjøpt av både Astrup Fearnley Museet, Nasjonalmuseet og Det internasjonale Fredssenteret i New York og har hatt mangfoldige utstillinger både her til lands og i utlandet.
Placht har med seg mange store, imponerende verk til Soli Brug. med på åpningen er også kona og datteren. Placht forteller at de mange ulike utenlandsoppholdene og møter med mennesker og ulike kulturer har påvirket kunsten hans. Han har bodd og arbeidet i mange ulike land – deriblant Tyskland, Vietnam og Nord-Korea – som har satt sitt preg på hans kunstneriske stil.
Til Soli Brug har han med seg en rekke malerier i stort format. Kunsten hans kan beskrives som energisk og uredd med dristige detaljer og streker.
– Placht har gått sin helt egen vei og er veldig abstrakt. Bildene er tøffe, maskuline og rett på. Han har også vært inspirert av og sett opp til Kai Fjell, forteller Dørje.

Placht har tidligere jobbet med strenge komposisjoner av geometriske og arkitektoniske former som ga direkte assosiasjoner til hans inspirasjonskilder. Med årene har fargene og formene blitt rikere og dristigere og bryter den tidligere strenge komposisjonen.
– Placht prøver å skape en kompleks komposisjon der harmoni og disharmoni utgjør en form for balanse mellom sinnsstemninger, farger og former. Han har blitt røffere i uttrykket og i utfoldelsen, og med mer bruk av tusj, tape, ulike penselbredder. Han maler noen ganger også direkte med fingrene. Fysiske spor og merker er synlige på lerretet, forteller Ole Dørje.
Utstillingen på Soli Brug henger frem til 23. mars. Galleriet ligger to minutter fra E6-avkjøringen til Solli i Sarpsborg og er åpent alle dager fra klokken 13.00 til 18.00.